14. april 2009

Å se skogen for bare trær

I år gikk IL Tyrvings påskesamling i Skåne. Her ble det løpt mye i skogen, både fort og sakte. Formen i laget virker stigende, noe som lover godt for helgens 10Mila. Jeg har hørt at det ikke skulle være så veldig fin skog der, og det lover også godt, med tanke på alle andre klubber fra lette skoger.

Nedenfor er kart og veivalg fra påskens samlingsmesterskap. Jeg prøvde å finne steder hvor det gikk raskt å løpe, så ruta blei litt svingete. Noen steder har jeg tegnet inn en rett, rosa strek. Her kan det se naturlig ut å kutte svingene. Der svingene er en miss, vil nok dette lønne seg, men selv om jeg tok ganske godt i, og streket opp mange streker, viste det seg at jeg ikke hadde tjent mer enn 130m - noe som tilsvarer 39 sek, hvis man løper på 5min/km. Så hvis man løper litt fortere, 30 sek, og 10 av dem er tapt over et par vindfall, 20 sek, og 10 fordi man mister flyten, 10 sek, og 15 fordi man ikke får lest noe kart over de stygge kvistene - så er man nede på negative 5 sek. Altså har man tjent 5 sekunder, på å tape 39 sekunder! På en annen side, hvis det er et løp som går over flere dager, kan det hende at kreftene man sparer på å løpe 130 meter kortere er verdt mer enn 5 sekunder om dagen. Dette bør være alles oppgave til sommerens ferieløp! Den som først finner ut hva som lønner seg vinner en premie.

3 kommentarer:

  1. Anonym22:51

    Du vet sikkert at Truls Kvaase har forsket på dette tema mens han var student på Parnasset? Og har ført ugjendrivelige bevis for at høyreveivalg alltid lønner seg.
    Se utredningen her > http://truls.kvaase.com/tekst/parnasset/Veivalg.htm

    SvarSlett
  2. Torgeir15:23

    Ja, det burde jo egentlig være svar nok. Men det finnes jo alltid varianter av venstresvinger. Med Truls' bevis er man jo allerede halvveis. Selv om jeg ville tatt med enkelte høyresvinger som "stikkprøver/blindtester" i et eventuelt nytt bevis.

    SvarSlett
  3. jeg synes åggi er flink!! gleder meg til å veksle med ahn - uansett.

    SvarSlett

Skriv en kommentar