5. juli 2015

VM-uttaksløp; söknad levererat

Etter en vårsesong noe preget av småskader og småtrøbbel i topplokket (i kombo) har det gått fremover for hver uke. Jukola var en etterlengtet opptur, og deretter dro jeg på samling til Nordland med en fartsfylt gjeng. Bodde på skole under Nordland 3-dagers og flyttet deretter inn hos orienteringslegenden Arnold Danielsen, Bjørns bestefar. Godt med trening og nydelige løp. Ble satt på plass av "hjemmehåpet" Bjørn, men fikk tilbakemeldinger fra kroppen om at jeg var på rett veg. 

Raske gutter hjelper til med postinntaking etter siste løp i Nordland 3-dagers. 
Fartsfylt gjeng spiser frokost hos bestefar Arnold.
Etter Nordland rasket jeg med meg en andreplass i sesongens første norgescupløp (første fullførte norgescupløp) på O-festivalens mellomdistanse. Nordlandseffekten slo inn umiddelbart. Precamp i Bølgenhøgda med eldste blad Jarvis var det siste som skulle til for å finstille maskineriet.

>>Kart 1 O-festivalen mellom

Dette var utvilsomt deilig, etter å ha vært mest for meg selv store deler av vårsesongen er det ikke alltid lett å vite hvor man står. Man kan bli usikker, både på fysisk form og mental helse, men det eneste man kan gjøre er å gjøre sin greie, og håpe at det tar deg rett veg. Mitt tips er å sørge for at din greie gir deg glede uavhengig av hvordan det ender til slutt, så er det ikke bortkasta selv om målene ikke innfris. Jeg er heldig som tror på at min greie også er det beste for meg dersom jeg vil nå mitt mål, nemlig å løpe VM i Skottland, så jeg trenger ikke tenke på om jeg burde gjort noe annet. Min greie hadde nå tatt meg fra et totalt mislykket testløp i april og overtråkk rett før TIO, til andreplass i et norgescupløp, en halv uke før de viktige VM-testløpene. Fornøyd med det, kan man si, mildt.

Med ferskt påfyll av selvtillitt var jeg på testløpene i stand til å levere det jeg er god for, men selvfølgelig finnes det alltid rom for forbedring. Føler at jeg har vært bra gjennom hele våren, med unntak av testløpshelgen i april, og det var derfor helt rått å endelig kunne vise seg frem. En fjerdeplass på mellomdistanse, tett bak Bjørn og en Nordberg som kanskje ikke skal løpe VM (?), og en tredjeplass på langdistanse er det jeg kunne dra opp av sekken. Langen var brutal. Mellomen var tøff, men varene ble i alle fall levert og fakturaen er på veg til å forfalle. Jeg håper inderlig at det kan holde til en plass på VM-laget, men det er små marginer i toppen. Ingenting overrasker meg lenger, og jeg forventer ingenting, ingenting annet enn at dersom jeg får sjansen, så skal jeg gripe den med begge hender.

>>Kart 2 VM-test mellom

>>Kart 3 VM-test lang (med like lang kommentar som løpet var brutalt)

Topp seks VM-uttaksløp langdistanse. Pic: A Tiltnes som ble nr 8.



1 kommentar:

  1. Sjefen! Du klarte det! http://www.orientering.no/nyheter/Sider/15%20l%C3%B8pere%20klar%20for%20Skottland.aspx

    SvarSlett

Skriv en kommentar